Nyt eksperiment – brug af Facebook

Igennem nogle måneder har vi i advokatvirksomheden, Bliddal & Holmstrøm, haft en side på Facebook. Der har ikke været tilknyttet ret mange mennesker i form af folk, som ”synes godt om” siden. Til gengæld har min medarbejder Anders Hein været rigtig flink til at lave statusopdateringer med juridiske nyheder, tips, link til letlæselige pjecer og små foredrag om forskellige emner så som ægtepagter, sexchikane, stalking, vindmøller m.m.

Helt alvorligt, så er det da ikke specielt intelligent at publicere ting og sager, hvis der ikke rigtig er nogen, som læser disse… Tænk lidt over den. Man kan have verdens bedste produkt – og ingen ved det 🙁

Heldigvis skete der fredag aften noget interessant. En virksomhedsejer fra Spjald, Tommy Søndergaard, som er ejer af http://billig-arbejdstoj.dk/ kontaktede mig over Facebook, og vi chattede lidt med hinanden, og så var det, at han fik mig tændt med ordene: ”Lotte, du er aktiv på Facebook og på din virksomheds Facebookside – skal vi ikke konkurrere om, hvem der kan få flest til at ”synes godt om” vore sider dér? Fristen udløber på fredag kl. 23.59.” Aaaarrrrgggghhhh – sådan en udfordring kan jeg simpelt hen ikke sige nej til. Så vi satte begge vore ærer på spil, og konkurrencen er nu i fuld gang.

Det første, jeg har gjort, er at sende en invitation til siden på Facebook til alle mine venner. Det øgede hen over weekenden antallet af folk, som ”synes godt om”. Det interessante var, at jeg ad den vej også fik en del ris for vor side fra mere professionelle mennesker, som bl.a. fandt, at vort profil-billede var helt ude i skoven i relation til opløsning m.m.

Endvidere fik jeg samlet nogle interessante tilbud og spørgsmål sammen fra disse kloge mennesker:

  • Jeg kan købe en Facebook-startpakke for mellem 6.500 og 19.500 kr. + moms hos Vestjysk Marketing – se mere her: http://www.vestjyskmarketing.dk/produkter/facebook+startpakker/?s=332
  • Jeg kan købe sjove applikationer og også få sparring hos Newsperience – se mere her: http://newsperience.dk/loesninger-sociale-medier-facebook-open-social/loyance-oversigt
  • Konkret fik jeg følgende meldinger:
    • virksomhedens cover-billede (det store profil-billede) er for dårligt (alt for lav opløsning – der er indtil videre tale om vort logo med 2 hjerter og teksten: Løsninger med fokus på mennesket)
    • at det ikke er helt ligegyldigt, hvem der bliver fan. Det er vigtigere, at de fans, der kommer, synes indholdet er relevant frem for antallet af fans (selv om konkurrencen som følge af mangel på viden går ud på at få flest mennesker til at ”synes godt om”)
    • hvad er virksomhedens fokus på Facebook (fuck et svært spørgsmål siger jeg lige, men efter en tænkepause lykkedes det mig at melde tilbage med et svar om, at de fleste af vore “venner” allerede er tilknyttet virksomheden enten i form af, at de er kunder, samarbejdspartnere, interessenter eller har en indfaldsvinkel eller berøring med virksomheden. Dertil kommer, at vort fokus på Facebook helt sikkert bør være underholdning og muligheden for at blive klogere – f.eks. i form af link til nyheder. I den forbindelse indrømmer jeg gerne, at når jeg selv er på Facebook, forventer jeg at blive underholdt, overrasket eller klogere
    • indhold på vor side? Tænke – tænke – tænke. Noget i retning af top 5 inden for diverse problemstillinger/juridiske områder med links til pjecer med mere information i et forståeligt sprog, fokus på mennesket (altså medarbejderne i virksomheden), links til små video-foredrag om juridiske emner, og sidst men ikke mindst kan Facebook-vennerne være med til at give feedback på vore tanker og eksperimenter, herunder måske endda komme med anbefalinger af nye emner, produkter eller af os. Det er helt sikkert, at mange af de mennesker, som jeg kender via Facebook, er meget klogere end mig selv, og hvis de vil give udtryk for deres meninger, så ser jeg dette som den største gave og mulighed for at forbedre mig selv og min virksomhed (hvor heldig har jeg lige lov til at være – adgang til så mange mennesker?)
    • hvordan vil jeg vækste i Facebook-regi? Tjaaaaa – i første omgang handler det vel om at få fat i de mennesker, som jeg allerede kender. Hvis de synes, at de får noget af værdi fra virksomhedens Facebook side, så er de måske også tilbøjelige til at dele med deres egne venner…  Måske kan man lave rabatkampagner eller udlodde gavekort m.m., selv om jeg jo helst vil have venner, som synes, at de får merværdi eller øget viden fra siden, frem for at de blot synes godt om for at vinde noget, og så ”forlader” os igen bagefter

Altså weekenden er snart gået, og der er fortsat et stykke tid til, at det bliver fredag aften kl. 23.59. Jeg tænkte, at jeg ville dele mine tanker med dig, og det kunne da være superfedt, hvis du ville gå forbi vor side på Facebook og klikke ”synes godt om” på vor side og måske smide en lille kommentar. Link til siden kommer her: Johansen & Bliddal.

Og sidst men ikke mindst: Tak til Tommy Søndergaard fra TKS TEKNIK ApS (http://billig-arbejdstoj.dk/), Boy Boysen fra Vestjysk Marketing (http://www.vestjyskmarketing.dk/) og Ole Bach Andersen fra Newsperience (http://newsperience.dk/).

Kærlig hilsen

Lotte

2 thoughts on “Nyt eksperiment – brug af Facebook

  1. selv tak…

    Succes på facebook er en svær een… Og er facebook det rigtige sted for jer? Hvorfor ikke Linkedin

    Jeg kan anbefale at du/I måske fokusere på Mediatorjobbet på facebook i stedet??

    ps: mange tak for dine links til vores website: http://www.vestjyskmarketing.dk (det var så en omgang linkbuilding:)..

  2. Facebook er en rigtig god ide, hvis man har et produkt, der henvender sig til den online kommunikationsplatform, og det er jeg ikke helt sikker på, at vi advokatfirmaer har? Jeg er ikke sikker på, at der er så mange, der ønsker at få nyheder fra deres advokatfirma, da de fleste som regel kun bruger en advokat en eller to gange i en kort periode, men lad mig endelig høre din holdning til dette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Please reload

Please Wait