Min mand og jeg har aftalt, at vi vil arbejde lidt mere målrettet med den kreative proces. Det er muligt at få den gode idé – det er vi overbeviste om. Derfor har vi aftalt, at vi hver dag/aften vil bruge 20 minutter på at brainstorme, og hver uge vil vi så bruge et par timer på at sortere i ideerne, så der kan komme konkrete handlinger ind i billedet.
Inspirationen til denne idé fik vi af professor Anders Drejer, som torsdag den 2. oktober var i Lem for at underholde med sit foredrag om ledelse som et innovationsværktøj. Anders er professor i strategi og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen i Århus og har en ph.d. i forretningsstrategi og kompetenceudvikling fra Aalborg Universitet. Han har udgivet en række bøger på dansk, rettet mod ledere og praksis, og anvendes ofte som foredragsholder, sparringspartner eller bestyrelsesmedlem i danske virksomheder med fokus på forretningsudvikling og strategi.
Ifølge Anders Drejer så kan omkring 90 % af de danske virksomheder ikke finde ud af at brainstorme eller anvender ikke metoden på en hensigtsmæssig måde – ofte sidder der nogen på en arbejdsplads og ødelægger det hele… Det er totalt uheldigt for ifølge Anders er innovation nemlig en forudsætning for succes i fremtidens viden-virksomheder.
Sat på spidsen og sagt meget direkte af Anders Drejer, så sker forandring ved skydning – dette mantra blev gentaget mange gange i løbet af de 2 timer i Lem og er en så provokerende udtalelse, at den i sig selv giver lyst til forandring. Får du ikke lyst til at gøre et eller andet i stedet for at vente på, at der kommer en og skyder dig?
Martin og jeg er endnu ikke begyndt at skyde på hinanden eller på vore medarbejdere; men vi er nu blevet enige om, at vi vil øve os på brainstorming herhjemme, og vi vil begge se, om vi ikke kan overføre metoden til arbejdspladsen, for helt ærligt, så hører i hvert fald jeg til de 90 %, som heller ikke har anvendt metoden dér sammen med mine dygtige medarbejdere.
Hvilke resultater er der så kommet ud af min og Martins beslutning, tænker du måske? Jo, altså vi startede i går, og i første omgang rækker min fantasi sig til at kigge det materiale igennem, som jeg har haft liggende i længere tid omkring min ægtefælles idé til et mobilt vægttræningskoncept.
Jeg kan fortælle, at min mand og jeg gik død i projektet for et par år siden, hvor vi var totalt tætte på at få afsat produktet til et amerikansk TV Shop selskab. Vi havde styr på produktionen i Hong Kong og Kina, og alt så efter flere års sjovt og hård arbejde lyserødt ud. TV Shop selskabet havde dog som betingelse for aftalen krævet en kostpris på 20 amerikanske dollars. Kostprisen fra Hong Kong endte på 22 USD. TV Shop selskabet sagde OK til denne pris, og da vi var ved at lave en skriftlig aftale om levering, fik jeg en e-mail fra Hong Kong, som fortalte mig, at en ingeniør nede i produktionen havde lavet en forfærdelig regnefejl – han havde ikke taget højde for, at der skulle bruges 2 vægtskiver på stangen, så der var en del produktenheder, som skulle ganges med 2, og den endelige kostpris løb herefter op i mellem 29 og 31 USD.
TV Shop selskabet hoppede herefter fra. Patentet skulle videreføres til hele verden, og på det tidspunkt havde min ægtefælle og jeg brugt 750.000 kr. af vor ikke eksisterende formue. Der valgte vi med andre ord at stoppe 🙁
OK – så var det, at jeg blev inspireret af Anders Drejer: Det kan simpelt hen ikke passe, at der ikke sidder nogle mennesker et eller andet sted i verden, som kan se et potentiale i det her! Er det kun min mand og jeg samt vore dygtige og idealistiske hjælpere, som synes, at det kunne være fedt at træne andre steder end i et svedigt motionscenter med et livsstilsprodukt, som ser pisse fedt ud?
Helt alvorligt – den idé vil jeg bruge lidt mere tid på igen. Så mine 20 minutter hver dag skal bruges på at brainstorme i relation til, hvordan produktet bliver stoppet ned i halsen på en flok motionsfreaks, som slet ikke er klar over, at de har behov for vores produkt – endnu…
Som Anders Drejer gav udtryk for, så kan der være et potentiale blandt 10 ideer ud af 100, hvis der bygges videre på disse 10 ideer. Det lyder meget plausibelt, når jeg kigger på min egen erfaring med de ideer, som vi i virksomheden har arbejdet på de sidste par år.
Nu har jeg offentliggjort mine tanker, så hvis der sidder en derude, som har en idé eller kender nogen, der kan skubbe det her videre, så sig lige til. Personligt kan jeg nemlig kun give Anders Drejer ret i, at det er sjovere, at få en lille procentdel af en kæmpe kage end en stor procentdel af en lille kage 🙂
Til dig som ikke ved, hvad jeg skriver om – tjek vor præsentationsfilm her – den varer 2 minutter:
[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=B9Md9r2tXWk]
Kærlig hilsen
Lotte
One thought on “Brainstorming, professor Anders Drejer og salg af opfindelse…”