Pressekursus

Kære alle

Bedre sent end aldrig: Tak for sidst! (primo september 2007)

Vor kollega, Ole Laursen, og jeg havde efter det seneste innovationsudvalgsmøde i Odense en mailkorrespondance, hvor vi udvekslede nogle ideer og erfaringer med hinanden, og vi blev enige om, at det kunne være et initiativ at dele vore gode erfaringer med jer.

Her kommer en af mine erfaringer, som har været med til at præge vor forretning: I forbindelse med vort generationsskifte her på kontoret valgte jeg i januar 2006 at tage på et pressekursus i Århus. 

Pressekurset vakte primært min interesse, fordi det var en klient som havde anbefalet kurset. Dertil kom, at pressekurset var totalt billigt og det så også MEGET spændende ud.  Jeg syntes også om kursusinvitationen, fordi indgangsvinklen var tværfaglig, og generelt synes jeg altid, at det er vildt underholdende at komme ud blandt folk, som laver noget helt andet end jeg. Meget ofte oplever jeg også, at der er en anden dynamik i et selskab, hvor deltagerne har vidt forskellige baggrunde, og hvor folk ikke bare ligner mig selv.

Det helt og altafgørende for, at jeg endeligt valgte det pågældende pressekursus frem for et andet kursus var det faktum, at der medfulgte en pressemeddelelse i prisen. Efter kurset laver man simpelt hen et udkast til en pressemeddelelse, som en journalist kigger igennem og sørger for bliver sendt ud til de relevante medier.

Jeg er en af dem, som har lært mig selv at elske princippet om `Learing by doing´, for jeg har desværre erfaring for, at det er handledelen, der oftest mangler – uden nogle virkelige øvelser sker der desværre ikke i min verden de store forandringen, heller ikke selv om der har været tale om et godt kursus  J

Jeg fik efter kurset lavet en pressemeddelelse, som blev tilrettet af en journalist og sendt ud, og omtalen i lokalområdet (= Vestjylland) var i orden, når man tænker på, at et generationsskifte ikke er den allerstørste nyhed i verden. Det sjoveste var det, som skete efterfølgende, nemlig at en journalist i lokalområdet tog fat i mig for at høre, om hun måtte lave et portræt af mig, idet hun vidste, at jeg gik til boksning, og idet hun gav udtryk for, at en sådan historie kunne være lidt mere anderledes og muligvis mere interessant end en historie om en kvinde, som går til fitness eller en anden typisk sportsgren.

Portrættet endte i Herning Folkeblad med en teaser på forsiden og med en hel side inde i bladet, og tro mig – den artikel har simpelt hen givet en ubetalelig omtale fra mange af byens borgere, kollegaer, klienter, naboer, børn, unge, ældre og helt gamle.  Det virker som om, at alle bare kender til hende bokseadvokaten…

Handledelen blev efter responsen på artiklen i Herning Folkeblad, at vi i virksomheden fik besøg af en fotograf, og ud fra dette besøg lavede vi en ny annonce, som vi nu kører med i den lokale ugepost. Annoncen vil jeg lægge ind på siden her, og ideen til annoncen kom naturligvis indirekte fra den pågældende journalist. Du kan se annoncen her: Annonce Johansen & Bliddal 

Man kan altid diskutere, om den pågældende annonce er god eller dårlig; men en ting er i hvert fald sikker – den er ikke typisk og folk omkring os har fået en holdning til os, og det er dér, hvor jeg rigtig gerne vil hen.

Du kan hente pjecen her på denne side: Presse-kursus-folder fra Presscom. På en skala fra 1 – 10 vil jeg give kurset et 10 tal, og nej, jeg modtager ikke provision fra pressefirmaet J

Den erfaring jeg har gjort mig er følgende: Selv om jeg ved, at jeg altid kan gøre tingene bedre, så er jeg blevet ekstremt meget bevidst om, at hvis jeg ikke træffer en beslutning og dernæst handler, ja, så sker der ikke en flyvende fis. Tanken om at jeg altid kan gøre noget bedre, afholder mig alt for ofte i at handle, og det øver jeg mig nu ofte i at komme ud over.

Hvad er din holdning? Har du et godt eksempel, som du vil dele med os, og som vi andre kan lære noget af?

 

Positive tanker fra

Lotte Bliddal 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top