Spændende alliancer

Er det muligt, at vi ved blot at tilslutte os en grundholdning om, at ærlig videndeling, basal anerkendelse af hinanden og gensidig udveksling af praktiske værktøjer kan være med til at udvikle ikke alene advokatbranchen som helhed, men specielt og især de enkelte advokater og de enkelte advokatkontorer?

Min opfattelse er, at en sådan viden-deling-tankegang og tilgang til tingene vil skabe fornyelse og fleksibilitet i branchen. En af os i fællesskab selvskabt dynamik kan være med til at ændre ikke-advokaters opfattelse af advokatbranchen hen ad vejen. Vi vil jo gerne opleves som værende en proaktiv branche.

Jeg vil ikke snakke ting til døde, jfr. formålet med denne blog som går ud på at handle i stedet for at snakke, så opfat mit indlæg som en håndsudrækning til alle jer, der kan tilslutte sig den anførte grundholdning om:

at ærlig videndeling, basal anerkendelse af hinanden og gensidig udveksling af praktiske værktøjer kan være med til at udvikle ikke alene advokatbranchen som helhed men specielt og især de enkelte advokater og de enkelte advokatkontorer.

Del din viden med os – har du gjort dig nogle succesrige erfaringer om partnerskaber både i relation til advokatbranchen eller i relation til andre brancher, så del dem med os.

2 thoughts on “Spændende alliancer

  1. Da vi startede Tærø Nielsen & Hulgaard i 1995 opfattede vi os selv som et stort advokatkontor på trods af at vi kun var 2 advokater og en deltids sekretær! Vi var selvfølgelig ikke et stort kontor, men vi arbejdede som om vi var en afdeling af et stort kontor. Dette betød, at vi fra starten af foretog en lang række valg og navnlig fravalg. Det er fravalgene jeg vil koncentrere mig om i det følgende.

    At foretage fravalg er ikke det samme som at lade kunderne (som vi kalder klienterne hos os 🙂 ) i stikken. Kunden har et problem eller en opgave han skal have løst. Om det er mig, en medarbejder fra mit kontor eller en ekstern advokat, der løser opgaven er i princippet ligegyldigt, sålænge opgaven løses fagligt korrekt og kunden får en behandling, som kunden er tilfreds med. Fra starten af var det derfor helt væsentligt for os at finde nogle eksterne advokater, der kunne hjælpe os med at løse de opgaver vi ikke selv kunne klare. Et væsentligt område var parcelhus-handlerne, som vi fra starten af fravalgte. I disse sager var det helt naturligt for os at henvise til en af byens kollegaer, som vi havde tillid til kunne løse denne opgave tilfredsstillende for vore kunder.

    Er kunden tilfreds er vi ikke i tvivl om, at han kommer igen næste gang, han har opgave, han skal have løst. Er det endnu en ejendomshandel henvender kunder sig nok direkte hos kollegaen, men det er ikke noget problem for os. Har han en anden opgave, får vi nogle gange spørgsmålet “Tager I jer af denne type sag?” Svarer vi “Ja” er kunden endnu mere overbevist om, at vi nu er inden for et område, som vi er kompetente til, hvilket er en god start. Svarer vi “Nej” bliver vi selvfølgelig spurgt om, hvem der så kan hjælpe kunden.

    Vi har med tiden opbygget uformel kontakt til forskellige kolleger i ind- og udland, som er dygtige inden for deres fagområde og dem benytter vi, når vi har behov herfor. På den måde har vi formået fra starten af at kunne servicere vore kunder med de fleste af de opgaver, som de har henvendt sig med, selv om vi kun var et lille advokatkontor – og det på et højt fagligt niveau.

    Eneste reelle problem vi har oplevet ved denne samarbejdsform er, når kunderne ikke får den ydelse de forventer. I så fald er det os, som får skæld ud og en utilfreds kunde – og er der noget vi ikke vil have, er det utilfredse kunder!

    I dag har vi internt opbygget en skatteafdeling, som hjælper små og mellemstore advokat- og revisionskontorer enten som underleverandører eller direkte i forhold til kunderne – naturligvis altid med respekt af kunderelationen. Tilsvarende gælder i forhold til polske retsforhold via vort kontor i Warszawa.

    Vi tror på, at denne form for partnerskaber (på ikke eksklusiv basis) styrker vor forretning betragteligt.

    Øjvind

  2. Kære Øjvind

    Et sent men STORT tillykke med innovationsprisen – det var en flot og velfortjent 3. plads, I fik dér 🙂

    Jeg har også læst den gode artikel og set de flotte billeder af dig og kontoret i `Advokaten´. Det er rigtig spændende læsning og til stor inspiration for mig.

    De allerstørste respektpoint her fra Videbæk – jeg håber, at vi mødes i Odense den 5. september.

    Sommerhilsner
    fra Lotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fatal error: Uncaught ValueError: Unknown format specifier "C" in /customers/9/c/4/lotte-bliddal.dk/httpd.www/wp-includes/comment-template.php:2845 Stack trace: #0 /customers/9/c/4/lotte-bliddal.dk/httpd.www/wp-includes/comment-template.php(2845): sprintf('